Let the water be your guide

zondag 22 september 2013

Op Bezoek bij de Kragekær Kunstskole

Facebook is een geweldig medium om mensen te ontmoeten die dezelfde hobby hebben! Mijn hobby is natuurlijk schilderen, en met name aquarel is mijn grote liefde.
Met de ene (FB vriend) heb je wat meer contact dan de ander, en een van mijn
FB vrienden, Mai-Britt Schultz woont in Denemarken op het eiland Tåsinge.
Ze heeft daar een schilderschool, en  is zeer onderlegt in de geschiedenis van het eiland en ook de rest van Denemarken, en in allerlei schildertechnieken, waaronder aquarel.
Mijn vrouw en ik vatte het plan op om een korte vakantie te houden in Denemarken, en dan gelijk Mai-Britt te ontmoeten, en natuurlijk samen te schilderen.

tn_DSCN0502
Ingang Schilderschool

tn_DSCN0513
Het uitzicht!


De Studio, wie zou er niet van dromen!


Mai-Britt en Edo 

tn_DSCN0537
Mai-Britt laat haar techniek zien.
Vooral de nat in nat techniek is haar specialiteit.
Ze liet mij ook zien dat verschillende  pigmenten elkaar bijten of niet.
Ik weet dat Viktoria Prischedko ook werkt met dit soort technieken.
Weten wat een pigment voor je kan doen, is een stap verder in de schildertechniek, en ik zal me daar eens in gaan verdiepen.
Net als de Antwerpse school veel navolging heeft in een techniek, die met name Xavier Swolfs heeft ontwikkeld, is er ook in Scandinavië een stijl die je echt als die richting kan herkennen. Tenminste veel van mijn schildervrienden uit Scandinavië , gebruiken deze pigment eigenschappen.
Yrjo Varjanne gebruikt het veel in zijn achtergronden.

tn_DSCN0780
Mai-Britt is ook een gids voor kunst en cultuur, Ze nam mijn vrouw en mij mee naar het Faaborg museum, een van de belangrijkste musea voor de impressionistische schilders van Denemarken.
Ik sta nu bij het beeld van de grondlegger van het Museum Mads Rasmussen, en de muren zijn gemaakt van pure Lapis Lazuli, U kent het wel van uw tubetje Ulramarijn blauw.

tn_DSCN0782
Alle muren hebben een andere kleur, door de schilders zelf gekozen, zodat hun doeken het beste tot hun recht komen!

tn_DSC09027
Deze Eik is geplant rond 1600 en heeft een omtrek van 7,50 meter!
Ja, als je niet overal molens bouwt, hou je nog eens een mooie boom over!
Nederland moet vol gestaan hebben met dit soort reuzen.

tn_DSC09003
Zicht op Svendborg


Het theehuis van het Valdemar kasteel op Tasinge

tn_DSCN0862
Op het eiland Langeland


Haventje Langeland

tn_DSCN0875
Haventje Langeland

tn_DSCN0650
Tasinge

tn_DSCN0670
Tasinge

tn_DSCN0686
Tasinge

tn_Svendborg
Svendborg

tn_DSCN0523
Sio

tn_DSCN0578
Rudkobing

tn_DSCN0633
Smörrebröd


Smörrebröd met twee soorten haring


Het menu onder en boven foto

tn_DSCN0814
Tja hoog niveau het eten in Denemarken!

tn_DSCN0916
We logeerde bij een B&B van Tine en Claus Björke
bij de Cosy Bread and Breakfast, een heel vriendelijk stel met twee
kinderen. Het was een heerlijke kamer met badkamer,
en het was er schoon en fris. Het ontbijt bestond uit verse eigengemaakte broodjes en het traditionele RugBrod, spreekt uit als Ru-Brot.
De eitjes waren vers uit het kippenhok, de twee soorten jam zelfgemaakt.
Bramen, Appels en Frambozen uit eigen tuin geplukt, plus drie soorten Deense kaas.
Koffie, Thee en vruchtensap!
Wat kun je nog meer wensen?

DSCN0829
De gids in Odense

De aquarellen die ik gemaakt heb, houdt u van mij tegoed!
Ik stond in het zonlicht te schilderen, dus eenmaal thuis gekomen ziet het er allemaal nogal bleekjes uit! Dus even kijken of ik het kan verbeteren, of anders gebruik als schets om het echte werk te maken.
Tasinge is in ieder geval een eiland met vele kleine tussendoor weggetjes, en echt na iedere hoek is er wel wat te schilderen, veel water rondom met prachtige vergezichten.
Een eiland om niet te vergeten.

Afbeelding kaart

Edo

Website Mai-Britt
http://www.mai-britt-schultz.dk/

 

Website B&B
http://www.cosybedandbreakfast.dk/en/viewpage.php?page_id=2

2 opmerkingen:

  1. Hoi Edo,
    wat een leuk reisverslag!
    Leuke foto's en een lekker leesbaar verhaal van een fijne week vakantie en ben heel erg benieuwd naar de vast en zeker prachtige aquarellen die je nog gaat maken naar aanleiding van deze reis.
    Groetjes A3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zat op het puntje van mijn stempelkruk en heb zo genoten van jullie verhaal, wat een zalige studio, en mooi licht gevangen. Enige dame en zalig al dat lekkers en zo fris en fruitig, kijk daar houden we van. Mooi, mooier...mooist, jullie gaan vast nog een keertje terug.....wat is het daar fijn.

    Groetjes aan Aniet en dikke knuf van ons 3tjes,
    Aniet xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Soft light over the waterways

Qrt sheet Millford 300 grams cp #stcmill #Millford #saunderswaterford #dalerrowney