Soms, heel soms kom je een schilder tegen die virtuozer is dan alle andere schilders,
zo iemand is Chien Chung Wei, een leraar teken en schildertechnieken in Taipei Taiwan.
Iedere penseelstreek is raak, en vol kleur, texturen en zachte overgangen,
witten worden mooi uitgespaard, maar nooit te opvallend.
Hierboven:
Van warm naar koel, geeft een sfeer van warmte en mist.
Voorgrond hoog in het midden, beide zijdes lager gehouden, en de achtergrond is net andersom.
Dan blijft het boeien! Witte randjes langs de dakranden maakt het levendig, en laat de aquarel sprankelen.
Weer een (reverse) van warm naar koel, let op de daken, bijna alle daken zijn door middel van de achterliggende gedeeltes uitgespaard, behalve de paar helemaal achterin, die een soort silhouet vormen, wat ook weer afstand creëert!
Zelfs plein air is deze artiest geweldig, iedereen weet hoe moeilijk het is om buiten te schilderen.
Laag na laag loop je door de aquarel, alsof je door de coulissen loopt.
Groen is een moeilijke kleur, meestal slaat de kleur neer in een saai vlak, maar Chien Chung Wei laat het van het papier spatten, een prachtige nat in nat achtergrond laat de scherpere vormen mooi afsteken. De donker voorgrond met het kleine huisje creëert ook weer afstand en maakt de aquarel ook weer interessanter.
Een groot deel is koel, daarom steekt het warme gedeelte mooi af, de reflecties zijn summier weergegeven waardoor het niet op sneeuw lijkt maar je weet dat het hier water betreft.
Zo mooi warm, de donkere bomen die als tegenhanger de lichte lucht hebben, de warme voorgrond, met daar weer de koel blauwe lucht, dit schilderij is bijna een Yin Yang teken. Toch moet je dit niet zo opvatten, vaak is een schilder op zoek naar harmonie, en dat bereikt die intuïtief, gewoon omdat die dit aanvoelt, en het een tweede natuur is geworden.
Een stap bij stap voorbeeldserie door Chien Chung Wei
Een eenvoudige tekening is voldoende houvast, hoe meer je tekent, des te meer is het gevaar dat je vakjes gaat invullen, leer vertrouwen in je penseel te hebben, en hou het luchtig in deze fase.
Grote vlakken worden ingevuld en er worden midden-tonen toegevoegd, nog steeds geen details hier!
Bedenk wel de schilder weet precies waar die naar toe wil! Hij heeft het einddoel, net als een schaakgrootmeester in zijn hoofd zitten.
Donkere schaduwpartijen worden aangebracht, en figuren worden uitgespaard, de focus wordt nu duidelijk, hij mist hier nog de inleiding naar het onderwerp.
Details zijn gemaakt, misschien 10% van het geheel maar onmisbaar, het is een grote stap vanaf de vorige fase, maar ook dit is niet te leren, je voegt toe wat nodig is, ook als het er niet is, je aquarel heeft het nodig.
Door middel van de donkere waterpartij, kom je bij het onderwerp aan, via de richting die de figuur op loopt, kom je bij de dukdalf en de lantaarn terecht, via de lantaarn omhoog, en dan weer links via de rand van de poort brengt je bij het balkon. waardoor je oog via de dukdalf eronder weer beneden komt.
Ik weet best dat je zo niet kijkt, maar het gebeurd in een fractie van een seconde, en dat is wat je raakt in een schilderij.
Een schilderij ga je niet na lang kijken mooi vinden, dat gebeurd in de eerste seconden.
Je bent verliefd op slag of niet.
Met dank aan Chien Chung Wei die ik erg bewonder.
Edo Hannema
Geen opmerkingen:
Een reactie posten